De gebruiksaanwijzing van de Fyra

Donderdag 24 Januari 2013 in categorie Technologie

De Nederlandse Spoorwegen hadden Italiaanse treinen gekocht. Hogesnelheidstreinen nog wel. Nu hebben ze daar ineens enorm veel problemen mee.
Iedere Nederlander had ze destijds kunnen vertellen dat zoiets te verwachten valt bij Italiaanse spullen. Sinds de Romeinse tijd bakken ze er niks meer van. Eten en mode uitgezonderd.
Maar ons is niets gevraagd natuurlijk. Dat gebeurt nooit, terwijl we er meestal wél voor moeten dokken of de gevolgen ervan moeten ondervinden. Als er dan tóch zo nodig in het kader van de vrije markt openbaar moet worden aanbesteed, vraag dan ook aan het volk welke trein het wil. Dat kan tegenwoordig makkelijk per sms-actie. Als men de Voice of Holland kan kiezen, kan men ook een trein kiezen. Maar ja, dat vraagt weer een hoop 'out of the box'-denken en mensen die altijd tussen de rails verkeren zijn wel de laatsten die dat kunnen.

Iedereen weet dat het enorme roestbakken zijn...

Maar nee, bij de NS dachten ze natuurlijk: die Italianen kunnen snelle auto's maken, dan zal het met treinen ook wel lukken. Niet dus. Bovendien zijn al die Italiaanse auto's van oudsher enorme roestbakken. Fiat en vooral ook Alfa Romeo, u weet wel, die auto met die getraliede kut aan de voorkant. Het zijn allemaal barrels na een paar jaar.

Alfa RomeoMijn bovenbuurman had eens een tweedehands Alfa Romeo. Op een dag keek hij uit het raam, was z'n auto weg. Hij dacht dat hij gestolen was, maar hij bleek compleet weggeroest, inclusief de getraliede kut. Als mijn bovenbuurman heden ten dage in de Raad van Bestuur van de NS had gezeten, had dit Fyrafiasco nooit plaatsgevonden. Nu zitten ze met de ellende. Een beetje sneeuw en de bodemplaten vliegen er vanaf.

Ik had het ze vooraf kunnen vertellen. Italiaanse treinen kunnen uitsluitend overdekt rijden, beschermd tegen elke weersinvloed. Onder een overkapping of door een tunnel dus. De rails moet elke week handmatig lichtjes worden geschuurd en daarna gepoetst met Brasso. Niet meer dan vijf passagiers per wagon, anders wordt het te zwaar. Om de honderd kilometer even stoppen om bij te komen van alle inspanningen. En -niet onbelangrijk momenteel- bij vorst moet er een dekentje overheen! Net als bij schoothondjes eigenlijk.
Maar bij de NS hebben ze natuurlijk weer eens de 'fucking manual' niet gelezen...

Tags: