De spannendste goede doelen

Geschreven voor Amsterdam Centraal

Donderdag 16 September 2010 in categorie Amsterdam Centraal

Kassandra, foto: Photo RepublicWij ontvangen op de redactie regelmatig persberichten. 
Jammer genoeg staan daar nu nooit eens spannende onthullingen in. 
Of we zouden voortaan het winnen van een minuut gratis shoppen bij Kruidvat door stichting De Regenboog spannend moeten gaan vinden.

Het meest frequent worden wij geteisterd door persberichten van Specsavers, een grote internationale winkelketen die zich toelegt op de verkoop van brillen en hoortoestellen. 
Niets is slaapverwekkender dan een persbericht van een brillenboer.
Toch wil ik er eens een keertje aandacht aan besteden. Al is het maar uit balorigheid.

Het zal wel aftrekbaar zijn van de belasting

Het viel mij namelijk op dat steeds meer middenstanders van enige omvang zich gaan bezighouden met het steunen van lokale goede doelen.
Zoals dus Kruidvat en Specsavers.
Het zal wel aftrekbaar zijn van de belasting, want normaal zijn grote winkelbedrijven zo scheutig niet.

Dolle acties

Meerdere keren per maand probeert Specsavers onze aandacht te trekken met allerlei dolle acties. 
De ene keer kiest men de 'meest markante bewoner van een stadsdeel', dan weer is topmodel Kassandra (?) op zoek naar het mooiste blote Brillengezicht van Amsterdam (~slik~), het wereldrecord oogmeten en laatst nog met de verkiezing van de 'Brildrager van het Jaar'. 

Maar sowieso gaat er via Stichting Specsavers Steunt altijd een deel van de opbrengst van elke bril naar een goed doel in onze eigen stad. 
We moeten hierbij denken aan 'kinderboerderij, jeugdvereniging, bejaardentehuis of de dierenambulance'.
Want het bedrijf vindt het belangrijk 'om betrokken te zijn bij de lokale gemeenschap'. Elke SpecSavers-winkel wil z'n 'steentje bijdragen aan onze en uw buurt'.

Dat is mooi natuurlijk. Dat is ontzettend sociaal van brillenmans. 
Rond de jaarwisseling schonk men zelfs de volledige opbrengst van speciale vuurwerkbrillen aan het geleidehondenfonds.
Ja, af en toe zie je de meest krankzinnige vondsten langskomen.

Opbrengst

Maar nu even over de opbrengst van al die leutige acties. 
Daar kan ik kort over zijn: die blijft nogal vaag. 
Er wordt kwistig gestrooid met namen van goede doelen die de 'opbrengst uit een potje' van een Specsaversfiliaal hebben ontvangen, maar slechts in één geval is er een concreet bedrag te vinden: 2500 euro voor kinderboerderij Uylenburg.
Gezien de diarree aan andere persberichten zou het toch een kleine moeite zijn om nu eens wat uitgebreider in te gaan op wat het voor al die Amsterdamse goede doelen nu precies oplevert.
Dit doet het vermoeden rijzen dat het allemaal maar peanuts is en in geen enkele verhouding staat tot de reclame die het voor onze firma Spekkoper oplevert.

Kruidvat

Of neem de actie van het Kruidvat. Een vrijwilliger van Stichting De Regenboog voor Dak- en Thuislozen won laatst 1 minuut gratis shoppen bij deze drogist.
Meestal geldt bij dergelijke acties de flauwe regel dat je van elk product maar één exemplaar mag inladen. Tenslotte moet voorkomen worden dat zo'n dak- en thuisloze vrijwilliger met één ferme armbeweging het gehele assortiment aan Armani en Hugo Boss aftershaves in z'n kar veegt.
Dus wat gaat dit geintje het Kruidvat nu helemaal kosten? Honderd euro?

Zonder bril moet óók kunnen

Denk je alles gehad te hebben, krijgt je een persbericht over de cursus 'Moeiteloos kijken zonder bril of lenzen'. 
Toch is het voor de afwisseling wel eens verfrissend, een clubje kwakzalvers dat de ambitie heeft al die opdringerige specsavers van deze wereld brodeloos te maken.
En wie weet maken ze op termijn ook dat geleidehondenfonds overbodig...

Foto: Topmodel Kassandra door © Photo Republic.

 
 
En dan nog  een heel ander verhaal

Tags: