De kleinzieligheid van KPN

Zaterdag 12 December 2009 in categorie Ergernis, Woede of Frustratie

TelefoonactieIk ben vergeten wat de letters KPN betekenen.
Maar de K staat voor Kleinzielig, dat weet ik zeker.
Je ziet wel vaker bij grote bedrijven dat ze het vermogen hebben verloren om af en toe eens lekker genereus uit de hoek te komen.
Of de hand over het hart te strijken.
Dat mogen de medewerkers van zo'n bedrijf niet.
Alles loopt via vast ingepeperde protocollen. Wie daarvan afwijkt wordt op staande voet ontslagen.
Dat kan niet anders.
KPN is hierop geen uitzondering.
Sterker nog, volgens mij vervult het bedrijf op dit gebied een voortrekkersrol.

De winstverwachting voor KPN is drastisch naar beneden bijgesteld.

U herinnert zich misschien nog dat mijn mobiele telefoon verdronk tijdens een nautisch rampje in Zweden.
Ik wilde snel een nieuwe en daarom informeerde ik bij terugkomst in september bij KPN wanneer ik mijn abonnement kon verlengen.
Dat kon toen pas over een maand.
Maar ik mocht mij alvast verheugen: voor het eerste jaar Surfen en Mailen Totaal hoefde maar één enkele euro per maand betaald te worden.
Ik wreef mij in de handen waar de verkoper bij stond. Ik kon bijna niet wachten, want normaal kost zo'n abonnement tien euro per maand.

Een maand later was de grote dag aangebroken. Ik kon eindelijk verlengen.
Ineens bleek dat ik nu 2,50 per maand moest betalen voor Totaal Gesurf en Gemail.
Ja sorry. Andere actie.
Maar wél duurder!
Er zat niets anders op dan dit aanbod maar te accepteren.

Wéér een maand later moest ik toevallig nog een keer bij Primafoon zijn.
Hé, dat was raar. De actie van 1 euro was ineens weer terug!
Niet om het geld, maar toen voelde ik mij wel enigszins besodemieterd en gepiepeld door KPN.
Er was hier sprake van ongelijke behandeling.

Ik besloot een klacht in te dienen.
Gewoon voor de lol. Om even mijn gram te halen.
Daar had ik inmiddels ervaring mee.
Ik wilde óók internetten op mijn mobiel voor 1 euro, net als die mensen voor mij en die mensen na mij.

De strijd met de Klantenservice voltrok zich via email.
Ze hadden voor mij een speciale taskforce samengesteld, want ik kreeg elke keer antwoord van iemand anders.
Er was ook een hip dansje ingestudeerd. Het hele team kronkelde zich collectief en synchroon in allerlei bochten om mij duidelijk te maken dat het volslagen onmogelijk was om mij als trouwe klant een keer een voordeeltje te gunnen.
Men was onverbiddelijk. Smoezen noch leugens werden gespaard om mij van het kastje naar de muur en daarna met een kluitje in het riet te sturen.
Zo verzon ene Luana ter plekke dat acties er zijn 'om voor afwisseling te zorgen'.
Ik stelde haar voor om een dergelijke maandelijkse afwisseling dan ook op haar salaris toe te passen.
Zij bleef onvermurwbaar.
Regels zijn regels en acties zijn acties.

Vandaag verlengde mijn vrouw haar abonnement.
Zij kreeg haar toestel een stuk goedkoper dan ik.
Logisch, want zij belt meer dan ik.
Zij mag een jaar lang gaan surfen en mailen voor 1 euro per maand.
Zij kreeg een gratis insteekkaart van 8 gigabyte om haar foto's en muziek op te zetten.
Die zit trouwens standaard ook al bij het toestel maar actie is actie.
Mijn vrouw viel met haar neus in de actieboter.
Het is niet eerlijk.

Toch ben ik uiteindelijk wel tevreden.
En wel hierom:
Twaalf maal twee vijftig is dertig euro.
Twaalf maal één euro is twaalf euro.
Het verschil is achttien euro.
Een middenstander om de hoek zou mij allang hebben gematst om van het gezeik af te zijn.

Zo niet KPN. Die heeft minstens vier klantenserviceslaafjes in totaal meer dan een uur laten tegenstribbelen. De kosten hiervan zullen inclusief premies en volksverzekeringen minstens enkele honderden euro's bedragen.
Heb ik ze toch eventjes teruggepakt.
Verkoop uw aandelen, want de winstverwachting voor KPN is inmiddels drastisch naar beneden bijgesteld.

Tags: