Omo wast man de oren

Dinsdag 15 Oktober 2002 in categorie Media

Wasmiddelmaker Omo heeft 'de was' tot meetlat van de mannelijke emancipatie verheven. Dus heren: doe de test bij Omo en kijk of u erin slaagt als prins op het witgewassen paard uit de wastunnel te komen!
Eigenlijk is de test bedoeld voor vrouwen, die vervolgens hun echtgenoot met een filmpje op hun huishoudelijk falen kunnen wijzen. Maar een gewaarschuwd man telt voor twee, hetgeen later nog handig van pas kan komen bij de verdeling van de kutklussen in huis.

Omo gaat blijkbaar een beetje op de Benetton-toer, maar dan in benepen polderstijl. Maatschappelijk onrecht verbinden aan het produkt, dát werk.
Omo kan zich daar beter verre van houden. Vrij vertaald betekent 'United Colors of Benetton' zoveel als: de doorgelopen kleuren van Benetton. Het lijkt me sterk dat Omo zich daarmee wil associëren.

De campagne 'Waarom was ik nog voor jou?' heeft u vast al in de reclameblokken voorbij zien komen.
Omo bekijkt in de test aan de hand van een zevental vragen hoe de zorgtaken bij u in huis zijn verdeeld. Want Omo staat achter u, dames! Onderzoekster Miranda Jansen heeft vastgesteld dat de vrouw nog steeds de was doet! En dat gaat Omo eens even voor u veranderen.

Omo moet nódig wat zeggen! Dat is toch wel een grove onbeschaamdheid, een regelrechte gotspe! Echt de limit! Wie lopen er sinds het eerste STER-blok op 2 januari 1967 bij uitstek de stereotype rolpatronen te bevestigen? Wie bleven stug elke emancipatorische ontwikkeling ontkennen? Precies: de wasmiddelenfabrikanten!

Ik was al jaren met Witte Reus, dat is meer macho.

Tags: