Drammen zonder draagvlak

Geschreven voor Amsterdam Centraal

Zondag 15 Juli 2012 in categorie Amsterdam Centraal

Af en toe word ik echt opstandig. Dat is wanneer politici lichtvaardig omgaan met de gezondheid van burgers. Laatst had ik dat weer met een staaltje machtsmisbruik vanuit Den Haag. Minister Melanie Schulz van Haegen vond dat er op de westelijke ringweg A10 overdag weer 100 kilometer per uur mocht worden gereden in plaats van 80.

Deze minister is nota bene demissionair en maakt deel uit van een minderheidsregering. Dan zou je toch verwachten dat de bewindspersoon zich wat bescheidener opstelt, maar nee.

Pak Aptroot zijn auto af en hij gaat dood.

Dwangmatig
Bij de Amsterdamse politiek en de bevolking is er totaal geen draagvlak voor deze maatregel, maar hij wordt gewoon doorgedramd. Waarschijnlijk om VVD-kiezers te plezieren en vooral ook kamerlid Charlie Aptroot, een welhaast dwangmatig autolobyist en -hobbyist. Pak hem zijn auto af en hij gaat dood. Om dat te voorkomen moeten op den duur anderen maar het leven laten. Zoals de omwonenden van de ringweg.

De minister baseert zich op wat onderzoek door TNO en dat krijgen wij dan op televisie uitgelegd door een woordvoerster. De dame had zo te zien zelf al veel te lang met haar kop in de uitlaatgassen gestaan. Van iemand die dat dus blijkbaar gewend is kan ik geen objectiviteit verwachten.

A10 met toen nog tachtig...

Dement
Vlak langs de westelijke A10 wonen veel mensen. Wat mij betreft hadden de flats daar al lang onbewoonbaar verklaard en gesloopt moeten worden. In plaats daarvan is er weer onbekommerd gebouwd, zoals het complex De Spartaan en het Andreas Ensemble. In die locaties zijn ondermeer kleinschalige woonvoorzieningen voor demente senioren.
Minister Melanie laat ze lekker stikken. Ze negeert eveneens het feit dat er nogal wat scholen in de buurt van de ringweg zijn gevestigd, evenals sportvelden en andere recreatievoorzieningen. Het maakt Melanie geen moer uit, als Charlie en zijn vrienden maar tevreden zijn.

Minachting
De rijksoverheid heeft de zeggenschap over de rijkswegen. Wanneer delen van die rijkswegen binnen de grenzen van gemeenten liggen, lijkt het met logisch dat er ook naar de opvattingen van die gemeenten wordt geluisterd. Ik vind het onbehoorlijk en zelfs onbeschoft bestuur wanneer minister Melanie Schulz van Haegen alleen maar minachting toont voor de lokale belangen en de volksgezondheid. Uit protest blijf ik zelf tachtig rijden op de A10 west.

Tags: