jaaroverzicht 2002

Dinsdag 31 December 2002 in categorie Satire

Wij worden dezer dagen weer om de oren geslagen met jaaroverzichten. Wij willen echter helemaal geen jaaroverzicht, integendeel: wij willen het afgelopen jaar liefst zo snel mogelijk vergeten. Deze opvatting wordt in brede kring gedeeld, zo is mij gebleken.
Bestaan die boeken eigenlijk nog? Die boeken met de titel "Het aanzien van ..."? Zo ja, laat dan maar zitten dit keer, sla maar over, want 2002 zag er niet uit, afzichtelijk zelfs.

Laten we bij wet vastleggen dat in 2003 de volgende zin niet meer gebruikt mag worden: "Pim zou het zo hebben gewild."
Er kan wel zovéél zijn dat Pim zo zou hebben gewild, maar dat kinderachtige gedrein moet nu maar eens afgelopen zijn! Wij willen dat niet punt, uit!
Rotterdam en Amsterdam zijn bijvoorbeeld meerdere malen door stroomstoringen getroffen. Ja, dát zou Pim wel gewild hebben! Als hij dát nog eens had mogen meemaken: de hele stad één gigantische darkroom! Maar wij zijn met de kop tegen de muur gelopen.
Wij hadden ook ministers en kamerleden die klappen, rotschoppen en doodstraffen uitdeelden of dat althans serieus van plan waren. Alles moest weer gezegd kunnen worden. Sterker nog: ze gingen er ook nog boeken over schrijven. In de ramsch daarmede!

Onze magen waren in permanente staat van antiperistaltische beweging bij het zien van zoveel misselijkmakende koppen op tv. Ze waren er in vele varianten. De Pimkaalkoppen, de Herben & De Geuskoppen met het wel of geen snor dilemma, de Balkenende koorknapenkoppen, de Melkert- en Donner drogistenkoppen, de gladgestreken Spongstrijkboutkoppen, de buitenaardse Remkes en Kampkoppen en als toppunt van ellende de stijfselkop van Bomhoff. Deze man houdt zelfs als ie klaarkomt nog een starre smoel. U denkt nu met mij mee: kómt die man wel ooit klaar?

Nee, met 2002, daar kunnen wij niets mee. Teveel ellende om nog verder op te noemen. Laat het snel over zijn. Geen woorden meer aan vuil maken... Wij wensen dat u derhalve een ongekend prettige jaarwisseling zult hebben.

O ja: gaat er trouwens nog iemand mooi vuurwerk afsteken in Provesano, bij het graf van de LPF-heilige? Pim zou dat vast zo hebben gewild.

Vuurwerk is namelijk van oorsprong ter verdrijving van de demonen.